Hoe Het Was

1 minute read
In Educatief, projects
Scroll this

Leren door ontmoeting, een educatief programma op basisscholen in Suriname.

Die oude buurvrouw, je eigen opa of de oma van je beste vriendin, allemaal zien we de oudjes weleens stilletjes voor zich uit staren. Wat hebben zij beleefd in hun leven? Ouderen hebben een belangrijke functie in de overdracht van verhalen en tradities. Ook vanuit de wetenschap wordt dit onderbouwd middels het concept Intergenerational Storytelling. In dit project interviewen leerlingen uit groep 8, senioren uit de buurt van de school. Ter voorbereiding worden lessen gegeven over de lokale geschiedenis, waarbij alle bevolkingsgroepen (inheems, creools, javaans, hindoestaans, chinees en boeroes) worden behandeld. Er wordt een beeld geschetst van hoe en waarom de verschillende groepen naar Suriname zijn gekomen en hoe ze zich daarna met elkaar vermengden.

Ontmoetingen tussen jong en oud brengen een schat aan persoonlijke verhalen aan het licht en geven leerlingen de gelegenheid om de verschillende culturele achtergronden in hun land te leren kennen. Enerzijds is dit project erop gericht leerlingen bewust te maken van hun eigen geschiedenis, anderzijds geeft dit project ouderen een publiek, zodat ze hun persoonlijke geschiedenis kunnen vertellen, wat wellicht een bijdrage levert aan een helingsproces.

De leerlingen verwerken de ervaringen van het interview en de nieuw geleerde lessen tot een presentatie. Samen met een begeleider onderscheiden de leerlingen wat voor hen het belangrijkste was uit het interview, wat ze willen doorvertellen, en in welke vorm ze dat willen doen. Op deze manier maken de kinderen zich het verhaal eigen.

Met steun van het Fonds voor Cultuurparticipatie en in samenwerking met Stichting Stimulans van Suriname en Stichting InMijnBuurt.

Don`t copy text!